Bussum, 26 mei 2015

Reclamecode cosmetisch artsen beschermt consumenten tegen gestunt met Botox

Botox of fillers kunnen een prachtige oplossing zijn voor storende rimpels of gezichtsveroudering. Helaas worden mensen vaak verleid met marketingstunts, zoals kortingsacties, Groupon of een goedkope eerste behandeling. Alsof het om een frivoliteit gaat in plaats van een medische behandeling. Een verkeerde injectie leidt tot een onnatuurlijke gezichtsuitdrukking en kan zelfs blijvende  schade opleveren. De Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde (NVCG), de beroepsvereniging voor cosmetisch artsen, maakt zich hard voor kwaliteitsverbetering in de cosmetische sector, en hanteert strenge richtlijnen voor haar leden. “Cosmetisch artsen moeten de nieuwe reclamecode in acht nemen en mogen niet met prijzen stunten. Dat beschermt consumenten tegen impulsbehandelingen en malafide praktijken”, aldus Dr. Catharina Meijer, voorzitter van de NVCG.

Goedkope behandelingen niet zonder risico

In Google wordt veelvuldig gezocht naar ‘goedkope botox’ of ‘korting injectables’. Botox voor een spotprijs? Dat klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het vaak ook. Het is niet zonder risico. “Nog te vaak zien wij cliënten die zijn gezwicht voor een goedkope behandeling. Slecht uitgevoerde behandelingen geven slecht resultaat, en mogelijk nare ontstekingen of onnatuurlijke gezichtsuitdrukkingen. Het verkeerd inbrengen van injecties kan ook leiden tot beknelde zenuwen en problemen met de doorbloeding.”

Eerst voorlichten, daarna behandelen

Is een Botox of filler injectie eigenlijk wel de beste oplossing? Dat is nog maar de vraag. Persoonlijk advies en het bespreken van de behandelmogelijkheden en voor- en nadelen is een absolute noodzaak. Om te voorkomen dat je niet bekocht wordt door een “koopje”.

“Schoonheid is een serieuze zaak”

De NVCG wil een einde maken aan wanpraktijken. “Het is tijd voor eerlijke, feitelijke informatie over cosmetische behandelingen, de mogelijkheden, de te verwachten resultaten en de risico’s.” De NVCG vereist van alle aangesloten cosmetisch artsen zich te committeren aan de nieuwe reclamecode. Overtredingen van deze gedragscode is niet vrijblijvend en is niet te verenigen met het lidmaatschap. Cliënten moeten in alle rust een afweging maken, en niet door prijzen, acties of misleiding worden overgehaald om overhaast een cosmetische behandeling te ondergaan. De NVCG helpt consumenten om te kiezen voor betrouwbare kwaliteit. Het gaat immers om hun uiterlijk en hun veiligheid.

Aanmelden NVCG Congres 2019
AANMELDEN